måndag 25 januari 2010

Vad är PDK?

Pedagogisk digital kompetens är för mig att man har kunskap om olika digitala redskap som kamera,dator,scanner m.m. Givetvis så bör man kunna hantera redigeringsprogram som t.ex mowiemaker. Som pedagog behöver man mycket kunskap om datorer och internet för att kunna vägleda sina elever att söka kunskap. Genom kamerans värld finns det mycket man kan göra också, förskolor idag med de mindre barnen använder mycket film och foto i sitt arbete,med det materialet kan man bla. reflektera tillsammans med barngruppen eller med sina kollegor för att få bra pedagogiska diskussioner.Det är inspirerande att arbeta med film och kamera redan med de små barnen,på så vis kan man också se barns lärande med andra ögon eftersom man är fullt upptagen med aktiviteten när den pågår och få hjälp på vägen i det fortsatta arbetet. Sen att de tidigt får lära sig att hantera den digitala tekniken och uppleva att jag kan, jag får lov och det jag vill och tycker är viktigt stärker deras självkänsla.Vi måste ha större kunskaper för att kunna förbereda barnen för vårt It samhälle som vi lever i idag, men, barn idag har ju detta med sig från början så de kommer nog att fixa detta galant jämfört med mig själv som är självlärd tack vare intresse och kommunens satsning med hemdatorer.

4 kommentarer:

  1. Hej! Det känns som om vi har liknande tankar. Lite stressigt att behöva bli färdigt så fort. Med stöttning från varandra så är vi nog många som kommer få ökad kompetens i detta ämne. Jag ska tycka till om unesco om en stund. Vi ses på torsdag./ Helena. J

    SvaraRadera
  2. Snygg sida du har gjort och kameran var kul att du har med.

    SvaraRadera
  3. Hej på dig Nina! Det ser ut som att det funkar, Tack för hjälpen!
    Ja, det går att göra mycket i barngrupperna det gäller att alla/de flesta i arbetslaget är "med på tåget" då ideer kommer upp, och att man startar i liten skala, inte gör det för stort i början så man blir avskräckt och känner att det inte fungerar. Ha det bra så ses vi på torsdag! Lotta

    SvaraRadera
  4. Ja, jag tror att det är många förskolor som har förutfattade meningar om datorer och speciellt små barn som du faktiskt skriver är jättevbra att kunna observera och se deras lärprocess och tänk vad lätt att visa för de stolta föräldrarna.Jag håller med om att vi måste hänga med i utvecklingen i vårt IT samhälle, kunna hantera dessa verktyg. Det är säkert så att våra småttingar behärskar detta alldeles ypperligt om dom bara får någon som tror på dom och vågar låta dom få prova på, många gånger stoppas dom av att det finns pedagoger som inte vågar.

    SvaraRadera